منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 210
بازدید کل : 99542
تعداد مطالب : 255
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1






قدر مفاصل خود را بدانیم

● تحرک به جلوگیری از درد مفاصل کمک می کند

با حرکت دادن مفاصل آنها را سالم نگاه دارید؛ شما هرچه بیشتر تحرک داشته باشید، کمتر دچار سفتی و خشکی مفاصل می شوید. حتی هنگامی که در حال مطالعه، کار کردن یا تماشای تلویزیون هستید، هر چند وقت یک بار موقعیت خود را تغییر دهید. از پشت میز یا صندلی خود بلند شوید و مقداری قدم بزنید.

 

 

● درد مفاصل و آرتروز

غضروف موجود در مفاصل با استفاده بیش از حد یا آسیب های مفصلی و صدمات مستقیم، از بین رفته و در هم می شکنند؛ این امر می تواند باعث کم شدن فاصله بین مفصلی و استخوان ها شده و منجر به ساییده شدن استخوان ها به یکدیگر می شود. در اثر این ساییدگی ها روند تشکیل استخوانی دردناکی با نام خارهای استخوانی آغاز می شود. این عارضه می تواند منجر به التهاب، تورم و حتی استئوآرتریت (یا خشکی مفاصل که یکی از شایع ترین انواع آرتروز است) شود. نوع دیگری از آرتروز، روماتیسم مفصلی است؛ نوعی بیماری خودایمنی که مشخصه آن التهاب شدید در مفاصل است.

 

 

● از بدن و مفاصل خود محافظت کنید

صدمات استخوانی می توانند به مفاصل شما آسیب وارد کنند. بنابراین در تمام طول مدت زندگی از مفاصل خود محافظت کنید.

هنگامی که در فعالیت هایی که ریسک بالای صدمه دیدن در آنها وجود دارد از قبیل اسکیت یا دوچرخه سواری شرکت می کنید، از لوازم محافظی چون زانوبند و محافظ آرنج استفاده کنید. اگر در حال حاضر دچار درد مفاصل هستید، هنگام بازی تنیس یا گلف از آتل های محافظ (Brace) استفاده کنید.

 

 

● قبل از ورزش کردن حرکات کششی انجام ندهید

امروزه عقیده عمومی متخصصان ورزشی بر این است که انجام حرکات ورزشی قبل از ورزش باعث انقباض عضله ها شده و خطر کشیدگی عضلات را بالا می برد. مفاصلی که بیش از حد کشیده شوند، بیشتر در معرض خطر آسیب دیدن است، مخصوصا برای افرادی که دچار آرتروز هستند. به جای حرکات کششی، می توانید از حرکات مخصوص ورزشی استفاده کنید، ضربه زدن آرام با پا قبل از شنا کردن، این حرکت نه تنها عضله ها را گرم می کند، بلکه مفاصل، رباط و تاندون های اطراف را نیز شل می کند.

 

 

● ورزش های با فشار کم برای مفاصل

چه ورزشی مناسب است؟ برای محافظت از مفاصل، ورزش هایی مثل دوچرخه سواری و شنا را که فشار کمی دارند انتخاب کنید. انتخاب این ورز ش ها به این علت است که ورزش های با فشار زیاد و ورزش هایی که در آنها ضربه زدن وجود دارد می توانند خطر آسیب های مفصلی را بالا برده و به مرور زمان باعث صدمه دیدن غضروف ها شوند.

یک انتخاب دیگر برای ورزش استفاده از وزنه های سبک است، اما اگر شما دچار آرتروز هستید حتما با پزشک خود یا یک متخصص ورزشی در این زمینه مشورت کنید.

 

 

● ماهیچه های اطراف مفاصل را قوی کنید

ماهیچه های قوی در اطراف مفاصل یعنی فشار کمتر روی آن مفصل. تحقیقات نشان می دهد که داشتن عضله های ضعیف، خطر ابتلا به استئوآرتریت زانو را افزایش می دهد. حتی اگر کمی عضلات خود را تقویت کنید، تا حد زیادی خطر ابتلا به این مشکل را از بین برده اید. از حرکات سریع و مداوم مفاصل خودداری کنید.

 

 

● دامنه حرکتی مفصل

مفاصل خود را در دامنه حرکتی خود حرکت دهید تا از خشکی آنها جلوگیری کرده و انعطاف پذیری آنها را حفظ کنید. دامنه حرکتی هر مفصل می تواند در مسیری خاص و به میزان خاصی باشد. اگر شما آرتروز دارید، پزشک معالج یا فیزیوتراپ شما می تواند میزان حرکت مشخصی را برای حرکات روزانه مفاصل شما توصیه کند.

 

 

● عضلات شکمی خود را تقویت کنید

عضلات شکمی تا چه حد از مفاصل شما محافظت می کنند؟ داشتن عضلات شکمی و ماهیچه های پشتی قوی تر به حفظ بهتر تعادل بدن کمک می کنند؛ و هنگامی که شما تعادل بیشتری داشته باشید احتمال آسیب رسیدن به مفاصل شما از طریق زمین خوردن و سایر صدمات کم می شود. بنابراین تمرینات تقویت ماهیچه های شکمی را حتما در برنامه های ورزشی خود بگنجانید.

 

 

● محدودیت مفاصل خود را بشناسید

دردهای عضلانی بعد از تمرینات ورزشی طبیعی است. اما اگر درد بیش از دو روز ادامه پیدا کرد، ممکن است به علت فشار آوردن بیش از حد روی عضله باشد و برای کنترل آن باید به خاطر داشته باشید که در جلسات بعدی ورزش ها را سبک تر انجام دهید. ورزش کردن با درد ممکن است باعث آسیب دیدگی شود.

 

 

● برای کاهش التهاب ماهی مصرف کنید

اگر شما به علت روماتیسم مفصلی دچار درد هستید، از ماهی های آب های سرد مثل ماهی آزاد استفاده کنید، چون منبع خوبی برای اسیدچرب امگا۳ هستند. امگا۳ می تواند به مفاصل شما در سالم ماندن کمک کند و همین طور باعث کاهش التهاب شود؛ التهاب مفصل یکی از علل عمده دردهای مفصلی و خشکی مفاصل در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی است. آیا ماهی دوست ندارید؟ قرص های حاوی روغن ماهی را امتحان کنید.

 

 

● شیر بنوشید تا استخوان های قوی تر داشته باشید

کلسیم و ویتامین D در تقویت استخوان ها تاثیر به سزایی دارد. استخوان های محکم می توانند شما را سرپا نگاه دارند و از زمین خوردنتان جلوگیری می کنند. فرآورده های لبنی و سبزیجات برگدار سبزرنگ مثل کلم بروکلی و کلم پیچ منابع سرشار از کلسیم هستند. اگر شما در رژیم غذایی خود میزان مناسبی از کلسیم دریافت نمی کنید، از پزشک خود درباره مکمل های غذایی سوال کنید.

 

 

● با طرز صحیح ایستادن یا نشستن از مفاصل خود محافظت کنید

به صورت کاملا مستقیم و صاف از جا بلند شده یا بنشینید. حالت قرارگرفتن خوب از مفاصل شما از گردن تا زانو محافظت می کند. یک راه آسان برای بهتر کردن حالت قرارگیری شما راه رفتن و پیاده روی است. هرچه سریع تر پیاده روی کنید و فعالیت عضلانی بیشتری داشته باشید، ستون فقرات شما و کمرتان صاف تر قرار می گیرد. شنا کردن هم برای بهبود وضع کمر و مفاصل بسیار مفید است.

 

 

● وسایل سنگین را با احتیاط بلند کرده و حمل کنید

هنگام بلند کردن اشیا و حمل آنها به مفاصل خود توجه کنید. بسته های سنگین را با استفاده از بازوی خود بلند کنید، نه دستها؛ تا با این کار فشار را به مفاصل و عضله های بزرگ تر و قوی تر منتقل کنید.

 

 

● برای درد مفاصل از یخ استفاده کنید

یخ یک مسکن طبیعی و ارزان برای تسکین دردها است. یخ باعث بی حسی و کرختی محیط دردناک شده و به التیام ورم کمک می کند. اگر شما درد مفصل دارید، یک بسته یخ را درون حوله گذاشته و آن را به مدت ۲۰ دقیقه در محل درد قرار دهید. اگر بسته یخ در دسترس نبود می توانید از بسته های سبزیجات یخ زده که آن را در حوله پیچیده اید استفاده کنید. هرگز یخ را بطور مستقیم روی پوست خود نگذارید.

 

 

● آسیب های مفصلی را درمان کنید

آسیب دیدگی فیزیکی می تواند منجر به از بین رفتن غضروف ها و ایجاد استئوآرتریت شود. اگر مفصل شما آسیب دید، هرچه سریع تر برای درمان آن به پزشک متخصص استخوان و مفاصل (ارتوپد) مراجعه کنید تا از آسیب بیشتر آن جلوگیری کنید. شما ممکن است نیاز داشته باشید تا از انجام فعالیت هایی که فشار زیاد به مفصل وارد می کند خودداری کنید یا نیاز به استفاده از آتل داشته باشید


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: همراه طریقت دانایی تاريخ: دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

با سلام وعرض خوش آمدگويي خدمت همراهان و دوستان عزیز امیدوارم از مطالب وبلاگ استفاده و خوشتون اومده باشه .از شما میخوام نظرات انتقادات و پیشنهاداتتونو برامون ارسال کنید ممنون میشیم ما را همراهی کنید توآ سبک جهانی کانگ فوتوآ-21 با بهره گیری از روشهای علمی و عملی هفت مایگاه تکاملی(توآ-21)

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to toa21shahinshahr.LoxBlog.Com | Template By: h.tarrah